Pentru Alina Țigău, HARTMANN este acasă. Din 2003, lucrează aici ca reprezentant medical. Este absolventă de Medicină și se ocupă de TelVerde – serviciul de consiliere a pacienților cu răni cronice.
Prin fiecare întâlnire directă sau la telefon cu oamenii care suferă, Alina a învățat că empatia este un ingredient al vindecării. “Rănile emoționale se închid ultimele. Ca să poți să ajuți oamenii, trebuie să-i asculți și cu sufletul”.
Rănile ne fac vulnerabili. Alina e obișnuită să asculte și să susțină oamenii care se simt copleșiți de evoluția sinuoasă a problemelor lor medicale, cărora le e greu să lupte și să meargă mai departe, care reușesc cu dificultate să spere într-un viitor mai bun.
Știe că toate aceste trasee emoționale și fizice sunt încă și mai dure la oamenii fără adăpost – grup vulnerabil pe care îl ajută Hartmann în iarna 2019 – 2020 printr-o donație de pansamente și alte produse medicale.
„Frigul, umezeala, dificultatea întreținerii igienei, alte probleme de sănătate netratate – toate acestea fac din oamenii fără adăpost un grup de mare risc în dezvoltarea rănilor, care deseori evoluează în răni cronice”, spune Alina.
„În plus, acești oameni duc pe picioare teama de viitor, stresul, durerea pierderii casei, a familiei. Rănile fizice sunt doar partea vizibilă a traumei.”
Calitatea HARTMANN poate să facă diferența în tratarea rănilor acestui grup vulnerabil. Așa cum a făcut-o în sutele, poate miile de cazuri unde Alina a adus alinare, prin intermediul TelVerde. “Reușesc să transmit încrederea mea în pansamentele noastre.”, mărturisește ea.
Ce este TelVerde și cum funcționează?
TelVerde este serviciul telefonic HARTMANN de consiliere pentru pacienți, pentru îngrijirea rănilor, în special a celor cronice. Numărul de telefon gratuit este 0800 800 943, de Luni până Joi, între orele 09 – 16. De asemenea, echipa medicală poate fi contactată și online, completând formularul de contact de aici – https://hartmann.info/ro-ro/cumvindecamplagile
La TelVerde, pacienții sună pentru a primi recomandări de la echipa medicală în privința tratării rănilor cu pansamente din portofoliul Hartmann. Comunicarea continuă de cele mai multe ori pe e-mail, pacienții sau aparținătorii trimițând fotografii cu aspectul rănii, pentru a construi o imagine cât mai corectă a cazului.
“De cele mai multe ori, avem nevoie de fotografii pentru a recomanda pansamentul adecvat. Pansamentele se aleg corespunzător felului în care arată rana. În funcție de evoluția ei, dacă e încărcată cu tot felul de depozite, dacă este roșie curată sau dacă a început să epitelizeze, recomandăm pansamentul adecvat”, spune Alina
Oamenii sună în mod repetat. Sunt pacienți care revin și țin legătura cu echipa medicală. “Nu folosești același pansament pe toată durata tratamentului, e diferit în funcție de stadiul rănii, se schimbă”, explică medicul Alina Țigău. Sunt zile când telefonul sună de 20 de ori, altele când sună de 10 ori. Săptămânal, sunt minim 30-40 de persoane care caută sfaturile medicilor empatici de la HARTMANN, așa cum e Alina.
Serviciul a fost lansat la finalul lui 2009, cu patru ore, timp de două zile pe săptămână. “Am zis să vedem dacă funcționează. Echipa de consilieri a fost copleșită de numărul mare de apeluri și de oamenii care solicitau un program mai lung și, din martie 2010, acesta s-a extins la patru zile pe săptămână, șapte ore pe zi.”, povestește Alina despre începuturile TelVerde.
Cine sună la TelVerde și ce fel de sfaturi primesc oamenii în privința rănilor?
În general, la TelVerde sună oameni disperați, pacienți sau rude, care nu găsesc soluții de luni sau chiar de ani de zile pentru rănile cronice. “Oamenii sunt bucuroși că au găsit pe cineva care să le explice pe înțelesul lor ce li se întâmplă la nivel de rană.”, spune Alina Țigău.
În general, sună oameni fără pregătire medicală. Aici, Alina punctează nevoia uriașă de educație medicală în România și, mai mult decât atât, nevoia pacientului sau a aparținătorilor de a le fi explicate cauzele rănii, opțiunile de tratament și modalitățile de evoluție.
“Știm să recunoaștem și substratul rănii respective și putem explica cauzele aparației acestora”, spune ea. “Recomandăm tuturor să meargă la medic. E important să nu tratezi doar rana, ci toată patologia pacientului. Fiecare rană are cumva o cauză directă, care trebuie tratată. Mai ales la pacienții vârstnici, există și o patologie asociată, care poate contribui la evoluția nefavorabilă a rănii. Noi nu tratăm nimic în afara rănii, nu facem niciun fel de recomandare.”, stabilește ea limitele. Bineînțeles, oamenii întreabă mai mult, dar echipa medicală de la HARTMANN e acolo să discute despre răni în sine, nu despre patologiile asociate. Însă poate oferi îndrumare pacientului către medicul potrivit afecțiunii sale. “Nu ne este permis să le dăm sfaturi în afara ariei noastre de produse dar îi direcționăm spre specialitatea de care au nevoie.”, adaugă ea.
Multe dintre situații sunt dificile. Alina Țigău spune mai multe: “Este greu. Mulți dintre cei care sună nu au acces la servicii medicale, sunt cu pacienții imobilizați acasă, foarte în vârstă, care nu pot fi deplasați. Îi ajutăm să panseze rana cât mai bine, cu șanse cât mai mari de vindecare, fără însă să avem suport medical care să trateze celelalte patologii.
Le explicăm tuturor că există un procent mare de răni care nu se vindecă niciodată din cauza bolilor asociate și a stării generale. În aceste situații, ceea ce fac pansamentele e să mențină rana la un nivel de curățenie care îi dă pacientului o calitate a vieții mai bună – să nu se suprainfecteze, să nu îl doară, să nu miroasă. Oamenii înțeleg. Sunt aparținători care tratează un pacient imobilizat de mulți ani. Când descoperă pansamentele noastre, care îi ajută să panseze mai rar, mai ușor și mai eficient, sunt mulțumiți. Își dau seama că starea generală îl împiedică să aibă o capacitate de regenerare adecvată, care să ducă la vindecare, dar faptul că țin rana curată e un beneficiu.”
Sună și medici uneori. Mai mult sună însă asistente, în special cele care lucrează în cămine de vârstnici, unde pacienții sunt de multe ori imobilizați și sunt expuși riscului de a dezvolta răni. “Noi colaborăm și cu medicii, le oferim toate informațiile și, în măsura posibilităților, încercăm să fie o colaborare între noi și medicul curant al pacientului”, spune Alina. “Am avut situații în care au mers la medic și oamenii au spus despre efectele pansamentelor noastre”.
“Nu am avut situații în care cineva să se întoarcă și să spună – nu a mers absolut deloc. Pacienții sunt mulțumiți de tratament și schimbarea aspectului rănii se vede destul de repede. Capătă încredere” – iar acest lucru e cea mai mare mulțumire sufletească pentru oricare medic.
“Sunt și mici excepții. Mai sunt și pacienți, puțini de altfel, care pun două pansamente, nici măcar cum le-am recomandat noi, și apoi întrebă de ce nu s-a închis rana. Ei sunt obișnuiți cu tratamentul clasic, unde pui un pic de tifon, un plasture și gata. Aștepți să se vindece și nu se vindecă. Când noi am spus că pansamentele noastre accelerează procesul de vindecare, acești pacienți s-au așteptat ca vindecarea să apară în câteva zile. Trebuie răbdare. Le explicăm că este un proces de durată totuși, chiar și cu aceste pansamente.”, explică Alina.
Sunt și persoane care sună să ceară sfaturi în privința rănilor acute, de la arsuri casnice de mici dimensiuni la tăieturi și julituri. “Doar ce căzuse copilul și se julise și a sunat mămica să afle ce pansament să folosească pentru a nu rămâne semne.”, își amintește Alina.
Ce o impresionează pe Alina Țigău?
“Mă impresionează oamenii care respectă ce spunem noi și nu se descurajează. Nu se întâmplă niciodată lucrurile într-un interval de timp pe care îl poți prezice. Te face să te simți fericit că omul are încredere în tine. Suntem doar niște voci de la celălalt capăt al firului. Reușim să le câștigăm încrederea și prin felul în care noi le vorbim și le suntem alături.”, spune ea dând de fapt, indirect, definiția empatiei.
Sunt multe cazuri care i-au rămas în suflet. “Am avut, printre primii pacienți, un tânăr cu o leziune cervicală, imobilizat la pat, îngrijit de mama lui. Avea o escară sacrală. Din cauza faptului că nu putea fi întors, lucrurile au evoluat foarte greu dar, după șase luni de tratament, am reușit să o închidem. Mama a fost foarte fericită, ne-am tot sunat după aceea. Era bine, în 2010. În 2017, m-a sunat să îmi spună că fiul ei a făcut o complicație pulmonară și a murit, dar că ne va fi mereu recunoscătoare că am ajutat-o atunci și fiul ei a scăpat de escare.
Astfel de povești au un impact emoțional foarte mare asupra ei. Și nu e singura.
“Eu niciodată nu le-am spus pacienților «îți garantez că, dacă folosești produsele noastre, se închide rana» și, după o anumită experiență, nu am mai spus nici «nu ai nici o șansă». Mereu depinde de atât de mulți factori vindecarea, încât nu poți spune cu siguranță nici că rana se va închide, nici că nu există șanse de vindecare.
Am avut odată o doamnă care mi-a trimis pozele fiului ei. M-am îngrozit. Nu avea proeminență osoasă unde să nu aibă escare. De-a lungul întregii coloane vertebrale, pe omoplați, pe fese, pe sacru, pe genunchi, călcâie. Nu mai făceam față să numerotez pozele ca să știu să îi spun cum să panseze. A fost primul pacient și ultimul căruia i-am spus că nu îi acord nicio șansă să se vindece, doar îi spun că poate să încerce să le mențină într-o stare mulțumitoare de curățenie, ca să nu se agraveze și să facă septicemie. M-a uimit plăcut cu câtă tenacitate a fost îngrijit de mamă. După un an de zile, mai rămăsese la zona sacrală o rană de câțiva centimetri. A făcut și el tot o complicație pulmonară și a murit. Am plâns enorm în ziua aia.”
Pe lângă educație medicală, echipa HARTMANN oferă și suport emoțional, dezvoltând de multe ori o relație sufletească pe termen lung cu pacienții.
“Am avut o pacientă din Maramureș, foarte dragă mie, care avea atât de multe – diabet, insuficiență venoasă, hipertensiune. Era de câteva luni în tratament, țineam legătura în mod regulat la telefon. M-a sunat la un moment dat și mi-a zis: știu, știu că tot Hydroclean trebuie să pun, că nu s-a curățat rana dar v-am sunat doar să vă aud, să mai povestesc cu dumneavoastră, să vă spun că tare îmi e greu. M-am emoționant tare mult”, își amintește cu drag Alina.
Atunci și acum
În 2003, când a venit la HARTMANN, și promova produsele printre medici și asistente, nimeni nu se uita la ea, își amintește Alina. A fost o muncă titanică să poată arăta ce fac pansamentele HARTMANN de care, atunci, nimeni nu știa.
A fost nevoie de munca unei întregi echipe de promovare și a celei medicale, pentru a familiariza cadrele medicale cu aceste produse. Ani de vizite la spitale, de prezentări, de cazuri supravegheate împreuna cu medicii și asistentele. Activitatea echipei nu s-a limitat niciodată la a promova doar produse, mereu s-a oferit și suportul științific pentru ca acestea să fie folosite corect și eficient.
Acum, medicii le cer să meargă la congrese sau în spital, să facă workshop-uri, să le arate pe mulaje cum se aplică pansamentele și mulți dintre ei le recomandă. Sunt pansamente pentru tratament pe termen lung, pe care pacienții le folosesc acasă, le aplică singuri și, astfel, continuă ce au început în spital.
Unde o găsiți pe Alina Țigău dacă aveți întrebări legate de rănile cronice
Miercuri, 20 noiembrie, de la ora 12:00, medicul Alina Țigău răspunde întrebărilor voastre în direct pe pagina de Facebook HARTMANN România. Vă așteptăm să stăm de vorbă despre tratamentul rănilor cronice și îngrijirea lor adecvată.
De Luni până Joi, între orele 09 – 16, puteți suna la 0800 800 943, număr gratuit, pentru a vorbi cu echipa medicală HARTMANN, din care face parte Alina, despre răni cronice sau acute.
Alina este un OM EXTRAORDINAR DE BUN, din toate punctele de vedere.